הפוסט נכתב בתאריך 27 ביולי 2016, בשעה 19:58, על ידי עדי פרבר
בשנים האחרונות של בית הספר היסודי הציקו לי בגלל שאני 'דיפרנט'. עם הזמן ההתנהגות שלי בבית הספר והציונים התדרדרו. אני משוכנע שעד לאחרונה לא ראיתי את הקשר הישיר בין השניים. היום אני מבין שהמצוקה והחרדה הם אלה שהפכו אותי מתלמיד מצטיין לכזה שמקבל נכשלים. זה התרחש בעיקר במקצועות הריאליים שלא באו לי "באופן טבעי", ובראשם מקצוע המתמטיקה שהפך עבורי לשנוא מכל!
בחטיבת הביניים הנסיבות החברתיות השתפרו והצלחתי לשפר את הציונים שלי בכל המקצועות למעט במתמטיקה. הפער שצברתי עם השנים ככל הנראה היה גדול מדי, והמשכתי לקבל נכשל אחרי נכשל. למען הדיוק היו גם ציונים ממש מצחיקים כמו 36 או 18. לפחות הם הגיעו בכפולות של 4 🙂 חודשים ספורים לפני בחינת המגן, החלטתי ברגע מכונן לתפוס את עצמי בידיים!
השתלטתי על החומר ועשיתי את מה שביכולתי כדי למצוא פתרונות שיעזרו לי להוציא בגרות עם ציון עובר במתמטיקה. גם רתמתי את ההורים שלי ששילמו לסטודנטית עבור שיעורים פרטיים. הקדשתי לזה זמן, תשומת לב, כוונה ואמונה. התאמצתי, נעזרתי, ועשיתי את כל מה שביכולתי כדי להשיג את המטרה! את מבחן המגן והבגרות עברתי בהצלחה גדולה מהמשוער. אמנם 3 יחידות מר בנט! ועם זאת זה ממש לא מובן מאליו לשפר בזמן קצר ציונים נכשלים לציון הגבוה מ-80!!
השר בנט רוצה שכולנו נהיה אותו הדבר – שנהיה 'אחי', נשרת בקרבי, שנבטא עמדות זהות לשלו, שנתכחש לכיבוש, וכמובן שכל בני הנוער יעשו 5 יחידות לימוד במתמטיקה! אבל עם כל הכבוד לשר החינוך, ילד מצליח זה לא רק ילד שעושה 5 יחידות מתמטיקה. ילד מצליח אינו בהכרח נמדד ע"פ ציונים גבוהים. בחיים האמיתיים המדדים להצלחה הם אחרים וחבל שמשרד החינוך עדיין לא מעדכן את עצמו לחיים. אפילו כתבתי על זה טור בפורטל תל אביב.
הילדים שלנו צריכים קודם כל שיעודדו אותם ויעצימו אותם. שיאפשרו להם לפתח את החוזקות והכשרונות הטבעיים שלהם. שיעבירו להם מסר שאפשר להיות מוצלחים בדרכים ומקצועות שונים. שכל אחד ואחת מהם יוכל לבחור את המסלול הייחודי וה'דיפרנט' עבורו!
מאז שיש לי עסק אין לי ברירה אלא להיות מעורב במספרים. כחלק מתפקיד מאמן עסקי אני עוזר לבעל עסק עם כל מה שקשור לניהול כספים – בניית תזרים מזומנים, ניתוח דוח רווח והפסד, בניית תקציב נכון לעסק, מעקב אחר הכנסות הוצאות, תמחור נכון של מוצרים ושרותים. אני אפילו מצליח לתת עודף (מי לוקח על מפגש אימון 413 שקלים בדיוק??) כל זה בלי לזכור כלום ממשוואת דיפרנציאליות 🙂
היום אני יודע שלמספרים יש המון משמעות. המספרים כשמם כן הם, מספרים. הם אלה שמספרים לנו על מצב העסק שלנו. זרימת לקוחות, סגירת עסקאות, שת"פים, חשיפה, מיתוג, המלצות, לייקים…הכל חשוב ונפלא. אבל בשורה התחתונה תדעו איפה אתם עומדים ברמה אובייקטיבית רק כשתסתכלו באומץ על המספרים שלכם.
כן, גם אני כמו כל היהודים עסוק במספרים עשרים וארבע, שבע, שתיים עשרה חודשים. ומאחר שלא כמו כל היהודים, אני גם עסוק במספרים של עסקים אחרים. אני יודע שרבים מבעלי העסקים מפחדים מהמספרים, והם יעשו הכל, במודע או שלא במודע, להימנע מהם. אבל גם אם זה לא נח או כייף, אין לנו ברירה מאשר לנהל את הכספים שלנו.
אם תקחו אחריות עסקית אז אני מבטיח לכם שתגלו איך לשפר את העסק שלכם. כי המספרים מראים את התפקוד שלנו, נטו. בלי כל הרעש מסביב, האמונות שלנו, דפוסי החשיבה שלנו, הסיפור שאנחנו מספרים לעצמנו… ואיזה סיפורים אני שומע בחדר אימון!! מגיעים אליי בעלי עסקים בחרדה קיומית כי הם מרגישים ש'אין', עד שהמספרים מספרים להם שהמצב יותר אופטימי ומאפשר. לעומתם הרבה בעלי עסקים מאוהבים בעצמם ובעשייה שלהם, עד שהמספרים מציגים בפניהם תמונת מצב שונה לחלוטין. בעל עסק שלא מאמין בעצמו והערכה עצמית שלו נמוכה, ינהל עסק תחת תקרת זכוכית וכך יגביל את עצמו מלהתקדם.
אני זוכר שבשנה הראשונה של DIB Coaching לפני 4 שנים, פחדתי להגיע לרמת הכנסה שתדרוש ממני להפוך לעוסק מורשה. שחס וחלילה לא אצטרך לשלם מע"מ או ריטיינר ליועצת מס. כעסק שהיה בתחילת דרכו ההכנסות היו נמוכות, אז נבהלתי מהמחשבה שאוציא עוד כסף. אבל היום אני מבין שזה היה אבסורד! הרי כל הרעיון בלהיות עצמאיים הוא שהשליטה בידיים שלנו. אנחנו אחראים על ההכנסה שלנו. באותה נקודה הצלחתי לראות שבמקרה הטוב אגיע ל-90,000… אז בשביל 10,000 ש"ח שווה לי להפוך להיות עוסק מורשה? אם הייתי בוחר לראות לנגד עיני את ה-200,000 ₪ או את החצי מיליון – אז לא הייתי עוצר את עצמי. נכון?
המספרים הם חלק מהותי בכל עסק. מי שלא רואה אותם בעיניים, באופן טבעי לא יוכל להבין באמת את העסק שלו. סביר להניח שהוא גם לא ידע איך להגדיל הכנסות בעסק. ולכן לא יעשה את מה שצריך לעשות כדי לשפר את התוצאות העסקיות. אם אתם רוצים לארגן את העסק שלכם מחדש ולהגיע במהירות המירבית להישגים טובים יותר, אז תתחילו להקשיב למה שמספרים המספרים.