קטגוריות
הבלוג של עדי
תגים
, , ,

על המחבר

עדי פרבר, מאמן אישי, עסקי ומרצה מוביל. מפתח שיטת אימון DIB - different is the NEW better מתוך האמונה שמה שאחר בכל אחד מאתנו זה היתרון להצלחה, ושרק אם נעשה דברים אחרת נקבל תוצאות שונות וטובות יותר. נציג כלי אבחון ואימון חדשני Accumatch בישראל, באמצעותו מציע תהליכי אימון מבוססים אבחון התנהגותי מבוסס מדע, אובייקטיבי ומדויק, מה שמאפשר לבנות לכל אחד תהליך אימון מותאם אישית למבנה המוח, שיהיה אפקטיבי ויביא תוצאות דיפרנט! עדי מופיע במדיות השונות כמומחה בתחומי הקואצ'ינג, בין היתר השתתף בצוות המומחים של תכנית הבוקר 'לבחור נכון'.

לרעך כמוך תמונע על החברה הישראלית – גזענות וחוסר קבלת האחר והשונה

הפוסט נכתב בתאריך 9 באוקטובר 2016, בשעה 20:18, על ידי עדי פרבר

ההצגה 'לרעך כמוך' מנסה להשריש מודעות לקבלת האחר והשונה ובעזרת אומנות למגר את תופעת הגזענות בישראל. את המחזה יצרו אלמה וייך חושן ונוגה אלקין אפרת בשיתוף המטה למאבק בגזענות. בין חברי הקאסט המוזיקאי והשחקן אייל שכטר סולן אבטיפוס לשעבר. אב טיפוס ע"פ הפסיכולוגיה הקוגניטיבית הוא חבר קבוצה בעל אוסף תכונות אופייניות שמייצגות את קבוצתו. אך במציאות אב טיפוס לרב אינו מייצג באמת את חברי קבוצתו אלא דימוי שקיים להם –  סטראוטיפ.

 

אכן 'לרעך כמוך' עוסקת באותם סטריאוטיפים בחברה שלנו שמייצרים גזענות. כבר בכניסה לאולם התיאטרון הקהל נחשף אליהם הקהל באמצעות שלטים עם מסרים גזעניים כלפי קבוצות מיעוט מגוונות. ביני לבינכם, אותו קהל חשוף למסרים של גזענות סטריאוטיפים בחברה הישראלית מדי יום. ההצגה נפתחת בתזכורות קצרות ומקוטעות של עדויות על גילויי גזענות בישראל ובעולם. בשנה האחרונה היינו עדים לגילויי גזענות כלפי הקהילה הגאה ובראשם הרצח של שירה בנקי במצעד הגאווה. שלל מקרים של גזענות נגד אתיופים על ידי המשטרה, הצבא או בשוק העבודה. ואי אפשר שלא להזכיר את האמירה של רוה"מ ביבי נתניהו שהערבים נוהרים לקלפיות

 

סיפור המסגרת של ההצגה הוא שיעור בבית ספר על מגילת זכויות האדם של האו"ם שפורסמה לראשונה בשנת 1948. מסמך יסוד על זכויות האדם שצריכות לחול בכל מדינות האו"ם ואומרת שכל אדם זכאי לזכויות ולחירויות ללא אפליה כלשהי מטעמי גזע, צבע, לשון, דת, מין, מוצא לאומי או חברתי, וכו'. במקביל שזורים סיפורים שונים שמביאים את נושא אי קבלת האחר והשונה מנקודות מבט שונות. ביטויי חשדנות ושנאה בין יהודים וערבים או אשכנזים ומזרחיים. היחס ליוצאי אתיופיה, לדוברי רוסית, ועובדים זרים. ועד לביטויים לגילויי אנטישמיות באירופה, איזכורים מן השואה, משלחות נוער לפולין וקטעי תעמולה נאציים.

 

%d7%9c%d7%a8%d7%a2%d7%9a-%d7%9b%d7%9e%d7%95%d7%9a-%d7%aa%d7%9e%d7%95%d7%a0%d7%a2-%d7%a7%d7%91%d7%9c%d7%aa-%d7%94%d7%90%d7%97%d7%a8-%d7%95%d7%94%d7%a9%d7%95%d7%a0%d7%94-%d7%a1%d7%98%d7%a8%d7%99%d7%90

לרעך כמוך תמונע קבלת האחר והשונה סטריאוטיפים בחברה הישראלית

ההצגה היא מעין קולאז' של קטעי מידע, פוסטים אינטרנטיים, מערכונים, נאומים ומונולוגים שנכתבו על בסיס סיפורים חדשותיים. בין היתר סיפורו של יהודי-צרפתי שערבים רעולי פנים בפאריס הכריחו אותו לצייר על עצמו צלב קרס. או סיפורו של מוחמד, סטודנט ערבי שעבד במלון בירושלים, והותקף על-ידי משפחה יהודית מעפולה שהאשימה אותו שלא ניקה את חדרה.

 

אפרופו ניקיון, אחד הקטעים היפים הוא על שתי נשים ישראליות שמתלבטות מי היא עוזרת הבית הטובה ביותר. בסך הכל כולן נהדרות רק ש…התאילנדיות  לא שואבות אבק, הפיליפיניות לא עושות שירותים, הערביות לא מרימות דלי מים, הקיבוצניקיות מתווכחות, והסטודנטיות עושות טובה שהן מנקות. זה לא הקטע היחיד שמעביר את הנושא החשוב והרציני בהומור, ובכך מעמיד באור מגוחך את הדעות הקדומות של כל אחד מאתנו.

 

%d7%a7%d7%91%d7%9c%d7%94-%d7%a2%d7%a6%d7%9e%d7%99%d7%aa-%d7%95%d7%a7%d7%91%d7%9c%d7%aa-%d7%94%d7%90%d7%97%d7%a8-%d7%90%d7%99%d7%9e%d7%95%d7%9f-%d7%90%d7%99%d7%a9%d7%99-%d7%9e%d7%95%d7%9e%d7%9c%d7%a5

עדי פרבר מאמן אישי ועסקי קבלה עצמית וקבלת האחר

וזהו כוחה האמיתי של ההצגה 'לרעך כמוך' שמאתגרת אותנו הצופים לבחון את עמדותינו ביחס לאירועים גזעניים הניצבים בפני כל אחד מאתנו ללא יוצא מן הכלל. כמה פעמים גם אנחנו אומרים "לא נאה לי ולא יאה לי". "איך אשב, אני המזרחי, עם פרידמנית אשכנזית – לא נאה ולא יאה". "איך אשב, אני המשכילה, עם בובליל המזרחית והלא איכותית – לא נאה ולא יאה". "איך אני, שומרת מצוות, אשב עם שיקסע – לא נאה ולא יאה". "איך אני, יהודי דתי, אשב עם שמאלני עוכר ישראל – לא נאה ולא יאה". "איך אני, אוהד בית"ר, אשב ביציע עם ערבי מהשטחים – לא נאה ולא יאה".

  

כשיצאתי מהפרימיירה של ההצגה חשבתי לעצמי שחולשתה של ההצגה הוא בקהל היעד שלה. הקהל בתיאטרון תמונע התל אביבי ושוחר האמנות זה לא ממש הקהל שצריך להיחשף אליה. אם נרצה לעשות שינוי אנחנו לא צריכים לשכנע את המשוכנעים. שמחתי לגלות בהמשך שהמופע יוצג בפני בני נוער ברחבי הארץ, במטרה להעניק להם כלים להתמודדות עם אי קבלת האחר והשונה. לפתח חשיבה ביקורתית נגד מקרי שנאה וגזענות, מודעות למחיר סטריאוטיפים בחברה הישראלית, ולהגביר את הסובלנות והאמפטיה כלפי השונה.

 

גם אני כמאמן אישי ועסקי שפיתח את שיטת אימון DIB שבבסיסה 'מה שאחר בכל אחד מאתנו זה היתרון שלנו להצלחה', מעביר את המסר ש-different is the NEW better בכל במה אפשרית. בין הלקוחות שלי תמצאו סטרייטים וגייז, חילונים ודתיים, צעירים ומבוגרים, אשכנזים ומזרחים, יהודים, ערבים ודרוזים. רק היום אמר לי מתאמן דתל"ש שפעם הוא שנא הומואים והיום הוא שמח לחיות בתודעה של פתיחות ושפע. כמי שמעביר תהליכי אימון עסקי לאמנים, אני חושב ש'לרעך כמוך' היא יוזמה חשובה שגם מבוצעת היטב. אם היא תצליח לייצר שינוי ולו בכמה מבני נוער שהם דור העתיד של החברה הישראלית – שאפו!

רוצים לתאם תהליך אימון? צרו קשר עוד היום בטלפון 054-2321933 או במייל info@dib.co.il

הרשמו בחינם למגזין DIB וקבלו עדכונים על תכנים חדשים והטבות בלעדיות  

אם אהבתם לחצו על "like" ושתפו גם ברשתות החברתיות

שתפו אותי במחשבות שלכם על התוכן בפוסט