קטגוריות
הבלוג של עדי
תגים
, , , ,

על המחבר

עדי פרבר, מאמן אישי, עסקי ומרצה מוביל. מפתח שיטת אימון DIB - different is the NEW better מתוך האמונה שמה שאחר בכל אחד מאתנו זה היתרון להצלחה, ושרק אם נעשה דברים אחרת נקבל תוצאות שונות וטובות יותר. נציג כלי אבחון ואימון חדשני Accumatch בישראל, באמצעותו מציע תהליכי אימון מבוססים אבחון התנהגותי מבוסס מדע, אובייקטיבי ומדויק, מה שמאפשר לבנות לכל אחד תהליך אימון מותאם אישית למבנה המוח, שיהיה אפקטיבי ויביא תוצאות דיפרנט! עדי מופיע במדיות השונות כמומחה בתחומי הקואצ'ינג, בין היתר השתתף בצוות המומחים של תכנית הבוקר 'לבחור נכון'.

על הטיות חשיבה אישיות והקשר לסניקרס של הזמרת בילי אייליש

הפוסט נכתב בתאריך 16 בדצמבר 2021, בשעה 7:50, על ידי עדי פרבר

הטיות חשיבה אישיות (הטיות קוגניטיביות) הם תהליכי חשיבה אוטומטיים שהתעצבו במוח. פילטרים דרכם כל אחד מסתכל אחרת על המציאות הסובייקטיבית שלנו. עיוותי חשיבה שמשפיעים על קבלת החלטות, תקשורת בין אישית, מוטיבציה ועד ביצוע תפקיד בהצלחה. אז איך אימון דפוסי חשיבה קשור לסניקרס של הזמרת בילי אייליש?

 

הטיות חשיבה אישיות משפיעות באופן דרמטי על על חיינו העבירה מבלי להתכוון הזמרת בילי אייליש. רק בת 20 אך כבר בעלת הישגים מרשימים של מיליארדי האזנות ברשתות הסטרימינג, שבעה פרסי גראמי, שני שיאי גינס ורק לאחרונה יצרה את השיר לסרט החדש של ג'יימס בונד. היא גם דיפרנט כמו שאני אוהב עם אישיות ייחודית וסיפור חיים מעניין. בעלת דעות פוליטיות מורכבות ואג'נדה ברורה ומרעננת בנוגע ליחס לדימוי גוף, סטיגמות של בריאות הנפש, משבר האקלים וטבעונות. אז איך זה שהסערה הכי גדולה שהיא עוררה קשורה לזוג נעלי הסניקרס שלה?

 

הסניקרס של בילי אייליש

בפוסט שפרסמה באינסטגרם גרמה הזמרת לעוקבים שלה לפקפק במציאות עם זוג סניקרס שנראים לכל אחד דיפרנט. היא נשבעה שהצבעים שלהם הם ירוק, מנטה ולבן… ובהמשך העלתה סטורי בו שיתפה שאביה טוען שהם בצבעי "ורוד ולבן". רבים מהמעריצים חשבו כמוהו והביעו את תסכולם ברשת. היא בתגובה ענתה בפנים נדהמות "לא יכול להיות שגם אתם אומרים שהן בצבעים לבן וורוד"! המעריצים התקשו לקבל זאת ואחת מהן כתבה: "איך לעזאזל הן בצבע ירוק מנטה ולבן ולא ורוד ולבן?! אני משתגעת. הצילו". כמה זה מתסכל אותנו שאנחנו רואים את הדברים דיפרנט מאנשים אחרים, נכון?

 

בכך עוררה מחדש אייליש את מלחמת העולם שפרצה לפני שנים אחדות ברשתות החברתיות סביב שמלה מפורסמת. כ-120 מיליון עוקבים באינסטגרם ובטיקטוק, כולל ידוענים כמו טיילור סוויפט וקים קרדשיאן, התעסקו בשאלה – האם היא או כחולה ושחורה או לבנה וזהובה? בעוד שחצי עולם היה מוכן להישבע שהשמלה בצבעי לבן וזהב, החצי השני היה בטוח שהעולם השתגע ושהשמלה כחולה ושחורה. אז מה היה הצבע האמיתי של השמלה ולמה אני כותב על זה בבלוג שלי?

 
על הטיות חשיבה והשמלה של בילי אייליש
בילי אייליש, מעבירה שיעור מרתק על הטיות חשיבה אישיות לא מודעות

הרבה פעמים בחיים הדברים הם דיפרנט מכפי שהם נראים… מה שבאמת מעניין בשמלה או בסניקרס זהאת השאלה – איך יכול להיות שאנשים שונים רואים את אותו אובייקט אך בצבעים כל כך שונים? כיצד יתכן שאת אותה תמונה בדיוק כל אחד מאיתנו רואה קצת דיפרנט? כהרגלי יצאתי לחפש את ההסבר המדעי לזה? ההבנה של התפיסה כמו גם ההתנהגות שלנו תמיד דורשת הצצה אל מעמקי המוח. על בסיס זה פיתחתי את שיטת אימון אישי עסקי DIB – אימון מבוסס מדעי המוח היחיד בישראל.

 

מה הסיבה שכל אחד רואה צבע שונה?

ההסבר נמצא בדרך שבה המוח שלנו מקודד צבעים. אמנם צבע נובע מתכונה פיזיקלית, הרכב האור שמגיע מעצמים מסוימים אל העין שלנו. יחד עם זאת מה שקובע את הצבע של עצם מסוים הוא המוח עצמו והוא לא תמיד מתחשב במה שהתכונות הפיזיקליות מספרות לו. תחשבו על זה, הרכב האור הזמין לנו משתנה מאוד לאורך היום, נכון? המשמעות היא שהיינו אמורים לראות את העולם בצבעים אחרים לגמרי בשעות הבוקר, בצהרי היום ובערב בשקיעה. אבל מציאות כזאת הייתה מקשה מאוד על הישרדות בני האדם. אם הצבע משתנה אז איך נבדיל בין פרי רעיל לפרי אכיל או בין ענף תמים לראשו של נחש ארסי?

 

המוח שלנו כבר אלפי שנים מתוכנת לדבר אחד בלבד, וזה הישרדות. במקרה זה הוא צריך לעשות עבורנו סדר ולדאוג שתפוח יישאר אדום, לא משנה באיזה תאורה נסכל עליו. מנגנון הקרוי קביעות תפיסתית, חלק מתהליך התפיסה במערכת הקוגניטיבית, מזהה אובייקט תחת שינויים באינפורמציה החושית ומייצר לנו "חוויה" קבועה של האובייקט. זאת למרות השינויים המשמעותיים החלים עליו כמו הזווית ממנה נצפה, התאורה הנשפכת עליו או מרחק הצופה מן האובייקט. בכך מסייע לנו להסתגל לסביבה בעזרת שמירה על אחידות של העצמים או האיכויות. היכולת של המוח לשקלל את הצבע מתוך כלל התמונה יכולה לעיתים להטעות אותנו ולגרום לאשליות מסוימות.

 
באיזה צבע השמלה? על הטיות חשיבה אישיות
 

הטיות חשיבה לא רק בצבע

גם את ההסתכלות שלנו על החיים אנחנו מקודדים בצורה דומה באמצעות מנגנונים שונים כגון מוטיבציה, שינוי, עבודת צוות, פוקוס, הצלחה ועוד. הטיות קוגניטיביות בקבלת החלטות מסבירות למה אנשים שונים מגיבים באופן שונה לסיטואציה זהה. גם התפיסה העצמית שלנו לרב מוטה ולכן אנחנו ניגשים באופן שונה לאתגרים, ביצוע תפקיד, תקשורת עם אחרים.

 

נקודות מבט שונות נוצרות כשאנשים משתמשים בפילטרים אחרים דרכם הם מסתכלים וחווים את העולם. הקושי להבין שהאופן שבו אני רואה משהו יכול להיות שונה מהאופן בו מישהו אחר רואה אותו זה המקור למרבית אי ההבנות, קצרים בתקשורת והקונפליקטים בין בני אדם שאנחנו חווים ביחסים בין אישיים. בדיוק כמו ששמלה אחת חילקה את העולם לשניים. 

 

אז מה הבעיה עם הטיות חשיבה?

העניין הוא שעל אף שהמוח שלנו הוא מכונה מופלאה ומיליוני שנות אבולוציה לימדו אותו להתאים את עצמו בצורה אופטימלית לצרכינו… הוא לא תמיד מכיר בכך שאיננו חיים כבר בעולם הישרדותי ומנסה להגן עלינו מהפרי האסור, הנחש הארסי או כל מה שנתפס אצלו כסכנה. כמו כן הוא לא תמיד מבין את הצרכים שלנו וזה מה שמביא לתקיעות ולקבלת תוצאות לא רצויות בחיים.

 

כל מי שזכה לעבור את אבחון Accumatch המהפכני שהבאתי לארץ נחשף ל-49 מקודדים אישיים שלו באופן מבוסס מדע, אובייקטיבי ומדויק. אלו נקודות העיוורון, החסמים וההטיות האישיות שלנו שעומדות בינינו לבין הצלחה, הגשמה אישית ו/או יצירת שינוי. מודעות והבנה של הדפוסים האוטומטיים שלנו, ה"פילטרים" שלנו, היא הדרך האפקטיבית ביותר שמאפשרת לייצר פריצת דרך אמיתית בחיים. תוצאות האבחון מספקות לך 'אינטליגנציה התנהגותית" – הזדמנות להסתכל על החיים ועל עצמך דיפרנט!

 

אז בפעם הבאה כשאתם לא מסכימים עם מישהו או עם הדרך בה הוא מסתכל על דברים. זכרו שכל אחד רואה את הדברים דיפרנט. דפוסי החשיבה האוטומטיים שהתקבעו במוח של כל אחד מאתנו מובילים אותנו למסקנה אחרת. אני יודע שרבים אוהבים לחשוב שאני צודקים. אבל מה שאתה חושב לאו דווקא משרת ומקדם אותך. ומה שכן עובד בשבילך הוא לא בהכרח מה שנכון עבור כל האחרים. מודעות עצמית היא הבנה של איך אתה רואה דברים? החל ממערכות יחסים, תפיסה עצמית, התמודדות עם אתגרים, ביצוע תפקיד ועד הסניקרס של בילי אייליש. חשבת שהם בצבעי ורוד ולבן? כנראה שהם לא בהכרח 😉

 

רוצה לגלות 49 הטיות חשיבה במוח שלך באופן מבוסס מדע, אובייקטיבי ומדויק?

להעלות למודע הטיות אישיות שמשפיעות על קבלת ההחלטות שלך באופן אוטומטי

לזהות את המקודדים במוח שמייצרים עיוותי חשיבה, נקודות עיוורון וחסמים להצלחה

לקבל אינטליגנציה התנהגותית לגבי ההסתכלות הייחודית שלך על החיים באמצעות מנגנונים לא מודעים

 

הירשמו לתהליך אימון אישי ו/או עסקי (קואצ'ינג) להטמיע הרגל חדש בחיים

 

 

שתפו אותי במחשבות שלכם על התוכן בפוסט