קטגוריות
הבלוג של עדי
תגים

על המחבר

עדי פרבר, מאמן בגישת different is the NEW better. מאמן אישי מוסמך ב"תות תוצאות ותקשורת" של אלון גל ובוגר סדנאות רבות, שחקן ומנהל הייטק לשעבר שהתאהב בעולם הקואצ'ינג. כותב טור אישי בפורטל תל אביב. מעביר תהליכים אישיים מרגשים ומקדמים שהופכים את האחר שבך ליתרון שלך! עובד עם קהלים שונים כמו אמנים ויוצרים, חברי הקהילה הגאה ובני משפחותיהם, ישראלים בחו"ל, בעלי עסקים קטנים וכל מי שמרגיש "אחר" מכל סיבה שהיא, מתוך האמונה שאחר זה הטוב החדש.

אושר לא מה שחשבתי – מחקרים מפתיעים על דרכים דיפרנט להיות מאושר

הפוסט נכתב בתאריך 12 ביולי 2019, בשעה 17:24, על ידי עדי פרבר

אושר הוא עסק רציני! איך להיות אדם מאושר? האם יש דרכים להיות מאושר? האם אני יודע מה גורם לי לאושר? התשובה שלי מתוך ניסיון מקצועי של שנים כמאמן אישי ו מאמן עסקי היא…שאין חוקים! יש הרבה דרכים להיות מאושר מאחר וכל אחד מאתנו הוא דיפרנט.

 

אי אפשר באמת להבין להבין מה גורם לבן אדם להיות מאושר מאחר וכל אחד מאתנו שונה. מה שיגרום לבן אדם אחד אושר יכול דווקא לאמלל בן אדם אחר… לכן אושר הוא סובייקטיבי ואין רק דרך או שיטה אחת שתראה לך איך להיות אדם מאושר. זאת הסיבה שתהליכי אימון בשיטת DIB Coaching מותאמים באופן אישי ומדויק למתאמן ומבוססים על אבחון התנהגותי מהפכני ומדוייק.
 
 

הגדרה של אושר היא רגש חיובי אולטימטיבי שקשור בהנאה, שמחה וסיפוק. יש לו סממנים פנימיים כמו תחושות של התלהבות, רוגע או תקווה. וגם סימנים חיצוניים כמו חיוך או צחוק. האושר ייחודי בכך שהוא נחשב כמטרה בפני עצמה, מטרת על בכל תהליך אימון. אושר נקשר עם הרגשה כללית טובה וחזקה של בריאות, ביטחון, תענוג, שביעות רצון, שלוות נפש ואהבה. לכן חשוב שיהיה איזון והלימה בין תחומי החיים השונים שלנו. מתוך אמונה שהמטרות השונות שהמתאמן מציב לעצמו בתחומי החיים (כמו להיות מאושר בזוגיות, להיות מאושר בעבודה, כסף, בריאות ועוד), הן בסופו של דבר אמצעים שיעניקו אושר באופן ישיר או עקיף.
 
 

יש הרבה דרכים דיפרנט להשגת אושר בחיים, שתיים מהגישות הן ההדוניסטית ואֶוּדימוניה. בסיס הגישה ההדוניסטית, שמתחברת לפילוסוף היווני אריסטיפוס, היא השגת כמה שיותר תחושת הנאה והימנעות מכאב. אושר מסוג זה הוא רגשי, סובייקטיבי ורגעי. בגישה זאת הרבה פעמים האושר קשור באנשים אחרים. או לדברים חומריים כמו קניות, בילויים, וכייף. בעוד גישת האֶוּדימוניה ע"פ אריסטו, טוענת שאושר מגיע דרך צמיחה אישית ומימוש פוטנציאל. הוא טען כי על כל אדם "להשיג את הטוב ביותר שבו" על ידי מימוש האופי האמיתי וסגנון חיים אותנטי. בהשקפה זאת אושר הוא רציונלי, אובייקטיבי ותהליך פנימי מתמשך. אני קורא לזה דיפרנט.
 

מחקרים רבים עסקו בגורמים לנטייה של אדם להיות מאושר ובדקו האם היא נובעת מגורמים אישיותיים או מסביבתו של אדם. אנחנו יודעים היום שלגנטיקה יש השפעה, אך חלקית. זה אומר שלכל אחד מאתנו יש יכולת להשפיע על רמת האושר שאנו חווים בחיים! אם אושר זה בידיים שלך, נוכל לבחור לעשות דיפרנט כדי להשפיע על רמת האושר שלנו. אושר אפשרי אם נשפיע ונשנה משתנים סביבתיים כמו יצירת זוגיות, הרחבת מעגל חברתי, לקיחת אחריות על מצב בריאותי, הגדלת רמת הכנסה, הגשמה אישית ועוד. אושר אפשרי גם אם נבחר להשפיע ולעשות עבודה על המשתנים הרגשיים כמו תחושת סיפוק, הערכה עצמית, קבלה, פתיחות וכו'. אושר זה בחירה!
 

 

גישות בתחום מדעי המוח גורסות כי ישנם מרכזים מיוחדים הפעילים במוח כשאדם מרגיש רגש חיובי, ומקומות אחרים הפעילים בזמן רגש שלילי. מקומות אלו פעילים גם אצל תינוקות בני שנה כשמראים להם פרצוף מחייך וכועס, בהתאמה. יחד עם זאת, גורמים שונים משפיעים אחרת על האורך והעומק של האושריש אושר שנשמך לזמן קצר יותר ויש לטווח ארוך. ולאו דווקא תמיד הם נמצאים בהלימה.
 

בעוד הפסיכולוגיה הקלינית עוזרת לאנשים הסובלים מקשיים נפשיים לטפל בבעיותיהם. קואצ'ינג ופסיכולוגיה חיובית מתמקדים בגישה הפוכה שמטרתה לגרום לאנשים להיות יותר מאושרים ואפקטיביים. לא רק איך לרפא דיכאון או לאת ממשבר. אלא כיצד לעורר שמחה או אושר ולייצר חיים מיטביים. מתוך הנחת היסוד – אושר זה עניין של גישה וטמון במח שלנו, חוקרי הפסיכולוגיה החיובית איתרו מספר גורמים שמשפיעים באופן ישיר על רמת האושר שלנו.  אחד מהם הוא התמקדות בחיובי, מאחר ואנחנו נוטים לקחת כמובן מאליו את הדברים הטובים בחיינו כמו בריאות תקינה, משפחה ו/או חברים תומכים, פרנסה טובה וכדומה. כלים נוספים הם גישה ופרשנות חיובית כלפי אנשים וסיטואציות בחיינו, יציאה מאזור הנוחות ואיסוף חוויות חיוביות באופן פרואקטיבי.
 

תגלית מעניינת נוספת ממחקרים חדשים היא שלגישות השונות של השגת אושר יש גם השפעות שונות על הגנים שלנו. אצל אנשים עם רמות גבוהות של אושר פנימי המלווה בתחושה עמוקה של מטרה ומשמעות בחיים, נראו ביטויי גנים חיוביים מאוד בתאים החיסוניים. בנוסף לביטוי ניכר של גנים נוגדנים ואנטי-וירלים, זוהו אצלם גם רמות נמוכות של ביטויי גנים דלקתיים. לעומת זאת אצל אנשים עם רמות גבוהות יחסית של אושר הדוני (נהנתני), הממצאים היו הפוכים לגמרי. אצלם נראו ביטויים גנטיים שליליים יותר כמו רמות גבוהות של דלקתיות וביטויים חלשים יותר של גנים נוגדנים ואנטי-וירלים.

 

אגב, האנשים עם רמות גבוהות של אושר הדוני שהשתתפו במחקר לא הרגישו רע יותר מאלו עם רמות גבוהות של אושר פנימי. כלומר אלו וגם אלו נהנו מרגשות חיוביים ברמות גבוהות, למרות שהגנום שלהם הגיב בצורה שונה לגמרי. מכאן משתמע שלהצלחה ותחושת אושר פנימי יש השפעות שונות לחלוטין על הגנום האנושי למרות שהם מעוררים רמות דומות של מחשבות ורגשות חיוביים. אז כן, יש הרבה סוגים דיפרנט של אושר…מתי בפעם האחרונה שאלת את עצמך – מה גורם לי לאושר? מה עושה אותך מאושר? והאם זה סוג האושר האפקטיבי עבורכם?

 

>>> להזמנת הרצאה להיות מאושר בדרכים דיפרט, צרו קשר 

 

>>>  לקריאת בלוגים על מחקרים נוספים בנושא קואצ'ינג, לחץ כאן
 

רוצים לתאם תהליך אימון אישי או אימון עסקי?

צרו קשר עכשיו בטלפון 054-2321933 או במייל info@dib.co.il
הרשמו בחינם למגזין קואצ'ינג  DIB וקבלו עדכונים על תכנים חדשים והטבות בלעדיות
אם אהבתם לחצו על "like" ושתפו גם ברשתות החברתיות

 

Comments

comments

שתפו אותי במחשבות שלכם על התוכן בפוסט