קטגוריות
הבלוג של עדי
תגים
, ,

על המחבר

עדי פרבר, מאמן אישי, עסקי ומרצה מוביל. מפתח שיטת אימון DIB - different is the NEW better מתוך האמונה שמה שאחר בכל אחד מאתנו זה היתרון להצלחה, ושרק אם נעשה דברים אחרת נקבל תוצאות שונות וטובות יותר. נציג כלי אבחון ואימון חדשני Accumatch בישראל, באמצעותו מציע תהליכי אימון מבוססים אבחון התנהגותי מבוסס מדע, אובייקטיבי ומדויק, מה שמאפשר לבנות לכל אחד תהליך אימון מותאם אישית למבנה המוח, שיהיה אפקטיבי ויביא תוצאות דיפרנט! עדי מופיע במדיות השונות כמומחה בתחומי הקואצ'ינג, בין היתר השתתף בצוות המומחים של תכנית הבוקר 'לבחור נכון'.

איך להגדיל תחושת ביטחון עצמי ב… קבלת החלטות בתנאי אי ודאות

הפוסט נכתב בתאריך 9 בינואר 2018, בשעה 16:25, על ידי עדי פרבר

איך להגדיל תחושת ביטחון עצמי בקבלת החלטות בתנאי אי ודאות או התמודדות עם פחד אי וודאות? בהמשך הפוסט מחכים לכם 6 טיפים אימון אישי לקבלת החלטות!

 

החיים שלנו מלאים באי ודאות ובו בזמן זה גם אחד הגורמים הכי מפחדים ומשתקים אותנו. יחד עם זאת גם במצבים שחסר לנו מידע או כשהדברים לוטים בערפל אנחנו נאלצים לקבל החלטות שיש להן השפעה ישירה על התוצאות שאנחנו מקבלים בחיים. על החלטות בתנאי אי ודאות מבוססת תורת ההחלטות שמקורה מתחום המתמטיקה הגובלת בפילוסופיה וסטטיסטיקה. היא עוסקת בזיהוי ערכים להחלטות שונות בתנאי אי ודאות במטרה להגיע לקבלת החלטה אופטימלית. אז איך נוכל לקבל החלטה נכונה עבורנו? התשובה היא שאי אפשר! מאחר ויש כל כך הרבה גורמים שאינם תלויים בנו משמעה שנדע שקיבלנו החלטה נכונה רק בדיעבד.

 

תורת ההחלטות לוקחת בחשבון שאין דרך פשוטה לכמת באופן מתמטי ידע או השלכות של אירוע כי המידע הקיים אינו שלם, ולכן יש להעריך את המידע החסר. גם בחיים שלנו הדבר היחיד שנוכל לעשות זה לזהות מהי ההחלטה הטובה ביותר נכון לעכשיו. בתנאי אי ודאות התוצאות של כל החלטה אינן ידועות מראש. יחד עם זאת החלטה מושכלת שנהיה שלמים איתה תייצר שקט וקבלה שהם בעלי ערך גדול עבורנו. גם אם נגלה בהמשך שהיתה זאת "החלטה לא נכונה" לפחות נהיה שלמים איתה, נדע שבזמן שקיבלנו את ההחלטה עשינו את המיטב עם הנתונים שהיו לנו. מתוך המקום הזה תתפתח אצלנו תחושת מסוגלות לבצע את ההחלטה בדרך הטובה ביותר עבורנו ונקל על תהליכי קבלת החלטות בחיינו בתחומים השונים.

 

האמת היא שכל תהליך קבלת החלטות מטבעו אינו נעשה בתנאי מעבדה אלא בחיים בהם לעולם לא נוכל לייצר ודאות של 100%. לכן קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות הינו תהליך מורכב שמצריך התנהלות אפקטיבית מצידנו. בין אם מדובר בהחלטה עסקית, אישית או זוגית ניתן למקסם את תהליך קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות באמצעות הגדלת תחושת ביטחון עצמי.

6 טיפים אימון אישי לקבלת החלטות בתנאים של אי ודאות באמצעות:

  •  פתיחות בקבלת החלטות.

אי ודאות ואינפורמציה הם לא פחות מאשר צ'ילבות 🙂 לרב אנחנו חווים תחושת אי ודאות במצבים של אי ידיעה. לכן ככל שאכניס פתיחות בקבלת החלטות כך הידיעה שלי תתרחב בעוד האי הודאות תצטמצם. ככל שיש לי יותר אינפורמציה לגבי התחום בו אני נדרש לקבל החלטה – כך יהיה לי קל יותר לקבל החלטה, לפתור דילמה או לבחור מבין האפשרויות שעומדות בפני. לכן מומלץ ללמוד את הנושא, להעמיק, להתייעץ עם אנשים אחרים ואנשי מקצוע כמו מאמנים אישיים או מאמנים עסקיים

  • חשיבה יצירתית.

חשיבה יצירתית היא חשיבה שונה, חדשה, 'דיפרנט' כמובן. רק שאני חושב מחוץ לקופסה אני מגלה דרכים ואפשרויות שלא ראיתי קודם. בעזרת חשיבה יצירתית אני מקבל הזדמנות להשקיף על ההחלטות שאני עשוי לקבל מלמעלה, למטה ומהצדדים. כשאני מרחיב את הראייה שלי אז אני מבין את כל ההזדמנויות שעומדות בפני ולמעשה היו פה כל הזמן. זאת הסיבה שחשיבה יצירתית בהחלטות היא משאב סופר חשוב בפרט בתנאי אי-ודאות.

  • תכנית עבודה/הגשמה.

עבודה על פי תוכנית מסודרת של הגשמת יעדים והמטרות שלי ללא ספק תעזור לי לקבל החלטות בחיים גם בתנאי אי ודאות. בעסקים מומלץ בניית תוכנית עסקית לעסק שתהיה מסודרת, מפורטת, ושמטווה דרך קדימה. אם מדובר בחיים האישיים אז חשוב לבנות סט של פעולות דרכים להגשמה עצמית. כשאני מגדיר מטרות ויעדים ובונה תכנית ברורה כיצד להגשים אותם – גדל הסיכוי לקבל החלטות בצורה נכונה יותר.

  • רווח מול מחיר.

לכל דבר בחיים ללא יוצא מן הכלל יש מחיר. גם לאהבה יש מחיר וגם לחופש, נכון? אפילו יש מחיר להצלחה בכבודה ובעצמה. באוטומט שלנו כבני אדם הפוקוס שלנו במהלך תהליך קבלת החלטה יהיה על המחירים שאנחנו עשויים לשלם. אך אם נשנה את החשיבה ונעביר את הפוקוס שלנו לרווחים העתידיים האפשריים, יהיה לנו קל יותר לקבל החלטה בתנאי אי ודאות. לכן אני ממליץ ממש לעשות שימוש בטבלה ולפרוט את המחירים והרווחים של כל אחת מהאופציות ביניהם אתם מתלבטים ורוצים להחליט.

  • פשוט לעשות.

הרבה אנשים חווים ביטחון עצמי נמוך מול ההחלטה שהם צריכים לקבל מאחר ואין להם את הניסיון הדרוש. הם נמנעים מלקבל החלטה כי הם לא בטוחים ביכולת שלהם להצליח. אז איך להגביר את הביטחון העצמי שלי? בהרבה מקרים הדבר הנכון יהיה פשוט לעשות! מאחר וביטחון עצמי הוא בסך הכל פונקציה של עשיה וצבירת ניסיון אין דבר טוב יותר מעשיה פיזית ונקיטת פעולה כדי להגביר אותו. מהעשיה אנחנו לומדים ובאמצעותה אנחנו צומחים ומשיגים תוצאות טובות יותר בכל תחומי החיים. חשוב להבין שגם אי קבלת החלטות היא החלטה בפני עצמה ולאו דווקא כזאת שתקדם אתכם או תעזור להתמודד עם אי ודאות.

  • גישה של סקרנות.

חשיבה תוצאתית היא אחד הגורמים היותר מגבילים אותנו לקבל החלטה במצב של אי ודאות. כל עוד תחפשו ביטחון בתוצאות חיצוניות ותמדדו את עצמכם ע"פ תוצאות, תסגלו דפוס חשיבה שאוטומטית יוריד לכם את הביטחון העצמי. זה כמובן רק יעצור אתכם ויחבל ביכולת לקבל החלטות אמיצות ואפקטיביות. אם נחיה את החיים מתוך חוויה וסקרנות אז כל הפרספקטיבה שלנו תשתנה. כשתגשו לתהליך קבלת החלטות ממקום של רצון לחוות, ללמוד ולהתנסות זה יעשה את כל ה'דיפרנט'.

 

לקריאת מאמר בנושא התמודדות עם פחד אי ודאות בעזרת אימון לביטחון עצמי, לחץ כאן

רוצים לתאם תהליך אימון? צרו קשר עוד היום בטלפון 054-2321933 או במייל info@dib.co.il

הרשמו בחינם למגזין DIB וקבלו עדכונים על תכנים חדשים והטבות בלעדיות  

אם אהבתם לחצו על "like" ושתפו גם ברשתות החברתיות

שתפו אותי במחשבות שלכם על התוכן בפוסט